Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Ekonomiskt bistånd / Försörjningsstöd

Rätten till ekonomiskt bistånd, eller det som kallas för försörjningsstöd, regleras av socialtjänstlagen (4 Kap. 1 §) och den riksnorm som regeringen fastställt.

Ekonomiskt bistånd är ett behovsprövat, ekonomiskt stöd som man ansöker om månadsvis hos kommunens socialtjänst. Stödet riktar sig till de som inte kan försörja sig genom egen inkomst.

Vad kan jag söka hjälp till?

Ekonomiskt bistånd är utformat för att täcka ett hushålls mest grundläggande behov, så som kostnader för kläder, mat och boende. I socialtjänstlagen står det att det ekonomiska biståndet ska garantera att man får en skälig levnadsnivå. En individuell prövning görs för att klargöra vad som är en skälig levnadsnivå för just dig

Hur ansöker jag om ekonomiskt bistånd?

Om du vill ansöka om ekonomiskt bistånd behöver du ta kontakt med en av socialkontorets handläggare. Om du ringer till socialkontoret på telefontiderna nedan och talar om ditt ärende så blir du kopplad till en handläggare. Handläggarna har telefontid: Måndag–onsdag, samt fredag 09.30–10.15.

Vid telefonsamtalet får du mer information om försörjningsstödet och vilka handlingar du måste visa upp för att ansöka. Du blir sedan kallad till ett första besök på socialkontoret där du och din handläggare träffas och pratar igenom din situation. En utredning genomförs för att handläggaren ska kunna fatta beslut om din ansökan.

Socialkontoret

Telefon: 0247-801 83 (för tillfället kopplas detta nummer direkt till kommunens kundtjänst, 0247-800 00)

Fax: 0247-100 45
E-postadress: socialkontoret@leksand.se
Besöksadress: Hagagatan 8
Postadress: 793 30 Leksand

Återansökan om ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd söks och prövas månadsvis och du behöver redovisa hela din ekonomiska situation vid varje ansökan.
Vid återansökan behöver du samla alla dina uppgifter kring inkomster och utgifter. Förbered kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg med mera i digital form (PDF, Word, JPG eller annat bildformat)

Om du är sambo, gift eller registrerad partner ska ni göra ansökan tillsammans. Det betyder att båda parters inkomster, tillgångar och utgifter ska redovisas. Följ anvisningarna i e-tjänsten.

Information som efterfrågas i e-tjänsten
  • Underlag för dina eller era inkomster
  • Kontoutdrag för senaste månaden
  • Underlag för dina eller era utgifter, exempelvis hyra, el, medicinkostnad, barnomsorg
  • Eventuella läkarintyg
  • Eventuella handlingsplaner och aktivitetsrapporter från Arbetsförmedlingen
Att tänka på då du fyller i e-tjänsten
  • Alla fält måste fyllas i, om du inte har någon inkomst eller utgift att redovisa ska du skriva 0 (noll) där belopp ska anges
  • Följ anvisningarna i e-tjänsten
  • Du kan spara din ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle
  • Har du frågor om e-tjänsten kontakta din handläggare
Hur följer jag mitt ärende?

Följ ditt ärende i e-tjänsten Ekonomiskt bistånd - återansökan, e-tjänsten når du här nedanför eller på längst ned på sidan.

När din ansökan är färdigbehandlad får du ett sms eller e-postmeddelande. I e-tjänsten kan du se registrering av din eller er ansökan, utredningen, beräkningen, beslutet och den eventuella utbetalningen. Det är viktigt att du eller ni läser beslutet. Om det skulle vara ett avslag står det hur man överklagar beslutet.

På ovan länk kan du göra en ansökan om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst.

Väntetider

Väntetiden kan vara upp till tio arbetsdagar från din första telefonkontakt med handläggare tills du får komma på besök. Handläggningstiden av din ansökan kan efter ditt besök vara max fjorton dagar.

För att få försörjningsstöd

För att du ska ha rätt till försörjningsstöd krävs att du gör det du kan för att bidra till din egen försörjning. Om du är arbetslös krävs att du är inskriven vid Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete, samt att du deltar i kommunens arbetsmarknadsenhet (AME).

Om jag inte får det jag begär?

Om du inte är nöjd med ett fattat beslut har du rätt att överklaga beslutet inom tre veckor. När du får ett avslag på en ansökan får du information från handläggaren om hur du gör för att överklaga beslutet. Överklagan ska sändas till socialtjänsten som är skyldig att se över beslutet innan det skickas vidare till förvaltningsrätten för överprövning. Överklagan ska vara skriftlig och förutom personuppgifter innehålla information om vilket beslut som överklagas, varför du vill att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.

För frågor om försörjningsstöd, kontakta socialkontoret.

Sidan uppdaterad: