Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Sociala sektorn har sänkt nettokostnadsavvikelsen i äldreomsorgen med 50 procent

En medarbetare på Solhem Servicehus går med sin brukare utanför Solhem.

Det resultatet fick vi ta del av igår den 27 maj i Koladas rapport. Kolada är en öppen databas med drygt 6000 nyckeltal och flera olika analysfunktioner.

Syftet med Kolada är att stödja arbetet med analys, jämförelser och uppföljning i kommuner och regioner. Det var extra roligt att få ta del av sociala sektorns fantastiska resultat i den senaste Kolada-rapporten.

– Efter 1,5 års målmedvetet arbete visar årets Kolada-resultat att vi tillsammans har effektiviserat vår verksamhet med 50 procent, motsvarande 23 miljoner kronor. Det här är inte resultatet av en enskild insats – utan av att vi alla tagit ansvar och drivit förändringen tillsammans, säger Isabella Piva Hultström, socialchef.

Isabella berättar att det inte handlar om att göra mindre, utan om att arbeta smartare, mer behovsanpassat och samordnat.

– Det vi har uppnått bygger på tillit, mod och ett gemensamt ledarskap i hela organisationen. Det är ett bevis på att verklig förändring är möjlig när vi håller i, håller ut och håller ihop, säger Isabella Piva Hultström.

Den här omställningen har skett samtidigt som Leksands kommun genomfört en mängd olika kvalitetshöjande åtgärder i både hemtjänsten och våra särskilda boenden.

– Det är otroligt glädjande att den omställning vi påbörjade 2023 nu ger goda resultat och att vi lyckats bryta en osund trend. Inom loppet av drygt ett år har vi sänkt nettokostnadsavvikelsen i äldreomsorgen med hela 50 procent. Ett viktigt styrkebesked för Leksands kommun och en milstolpe som visar att vi är på god väg mot en starkare ekonomi och bättre kvalitet, säger kommunstyrelsens ordförande Sebastian Larsson (M).