Så arbetar förskolan Paviljongen med sina lärmiljöer
Leksands kommun har som målsättning att vara en av Sveriges främsta grundskolor. Förskolan Paviljongen i Insjön har genomfört ett stort arbete med både den fysiska miljön och lärmiljön.
Det stora arbetet har genomförts för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för både barnen som ska ta nästa kliv till förskoleklass och även för pedagogerna som arbetar här.
Se filmen där och rektor Maria Fridén och förskollärarna Christina Hansson och Karin Segerström berättar om hur förskolan Paviljongen arbetar med sina lärmiljöer och den språk-, läs- och skrivplan som tagits fram i kommunen.
Förskolan Paviljongen i Insjön är den enda renodlade femårsgruppen bland Leksands kommuns förskolor och här går det just nu 21 barn. De håller till i en egen byggnad intill Insjöns skola sedan cirka tre år tillbaka.
– Det är fantastiskt att få samla femåringarna hos oss, att vi får jobba ihop den här gruppen innan de ska vidare. De flesta ska till Insjöns skola och fortsätta i förskoleklass och här bygger vi en otrolig grund och trygghet för dem, säger Christina Hansson, förskollärare på Paviljongen.
Maria Fridén är en av tre rektorer för förskolorna i Leksands kommun och hon berättar att det fanns en del oro hos både föräldrar och barn med att flytta barnen från Nyckelpigan som är en mer traditionell förskola, till att börja en femårsgrupp i lokaler vid skolan.
– Men nu är alla så otroligt positiva och förväntansfulla till att börja här. Vi får ofta höra vilket fantastiskt arbetssätt vi har och hur bra barnen har det här, säger Maria.
Mycket material framme
Innanför skalet på Paviljongen har den fysiska miljön fått växa fram succesivt och här är det fokus på att ha mycket material framme och lättillgängligt för barnen, detta för att främja kreativitet och spontanitet. De arbetar även efter en modell som heter Bornholmsmodellen, ett språkmaterial som bygger på att använda språklekar för inlärningen.
– Vi har gjort en enorm satsning och det kräver ju också att pedagogerna är med och är positiva till förändringarna och där har pedagogerna verkligen varit otroligt drivna, säger Maria Fridén, rektor.
Mindre grupper
Leksands kommunala förskolor arbetar aktivt med att dela barngrupperna i mindre grupper för att kunna fånga upp alla barns olika förmågor och behov.
– Med mindre grupper kan vi säkerställa att alla barnen får talutrymme och att alla känner sig sedda av oss, säger Christina Hansson, förskollärare.
Karin Segerström som är förskollärare på Paviljongen berättar att det inte är lätt med stora grupper för de barnen som är blyga och kanske inte vågar tala.
– Det är bara att titta till oss själva när vi sitter på personalmöten, då pratar ju inte alla. Så därför måste vi hitta sättet för de här barnen, säger Karin.