Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Leksands tredjeklassare visar prov på starka resultat

Utbildningschef Annica Sandy Hedin

Annica Sandy Hedin, utbildningschef.

Årets provresultat i de nationella proven för svenska och matematik visar att tredjeklassarna i Leksands kommunala grundskolor ligger över snittet för riket.

Alla elever som går i årskurs 3 skriver internationella prov i ämnena svenska och matematik för att ge en indikation om vilken nivå de befinner sig på men också för att visa om kunskapskraven uppfylls på skolnivå.

Bland tredjeklassarna i Leksands grundskolor är det 74 procent som klarat alla delar av de nationella proven i svenska, det är betydligt högre än Leksands tredjeklassare föregående år som nådde upp till 55 procent.

– Det här är ett resultat av allt det hårda jobb som våra fantastiska lärare lägger ner i undervisningen. Det har varit stort fokus på den språk-, läs- och skrivplan som vi tagit fram för våra grundskolor och det känns fantastiskt att vi tar så stora kliv framåt, säger utbildningschef Annica Sandy Hedin.

Med 74 procent ligger nivån i Leksand både högre än nivån i riket (68 procent) och övriga kommuner i Dalarnas län (63 procent).

– Arbetet med kommunens språk-, läs- och skrivplan är en långsiktig satsning och det är fantastiskt att den redan nu har gett så fina resultat. Våra lärare har märkt en skillnad i att de yngre eleverna har mer lust att läsa nu, säger Lars Halvarsson, ordförande i utbildningsutskottet.

Även när det gäller matematik så visar Leksands tredjeklassare framfötterna. I år är det 73 procent som klarat alla delar av de nationella matematikproven, förra året låg siffran på 65 procent. Även i matematik ligger nivån i Leksand högre än både riket (66 procent) och övriga Dalakommuner (61 procent).

– Leksands kommun har en hög ambitionsnivå om att ha en av landets främsta grundskolor och en målsättning att alla elever ska klara av grundskolan med godkända betyg för att kunna ta nästa steg i livet. Vi har både förhoppningar och förutsättningar att tro att detta inte bara är en tillfällig uppgång utan att det också är ett trendbrott för ökade resultat även kommande år säger, Annica Sandy Hedin.

Fakta nationella prov

I grundskolan genomförs obligatoriska nationella prov i årskurs 3, 6 och 9. Syftet med de nationella proven är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning, och ge underlag för analys av i vilken utsträckning kunskapskraven uppfylls på skolnivå, på huvudmannanivå och på nationell nivå. De nationella proven är inte examensprov, utan ska vara en del av lärarens samlade information om en elevs kunskaper.