Digitala inköp inom hemtjänsten i Leksand – en positiv förändring

I november 2024 började norra gruppen i hemtjänsten med digitala inköp för kunderna, ett led i satsningen på digitalisering i Leksands hemtjänst. Responsen har varit positiv och nu är planen att fortsätta.
Den norra gruppen i hemtjänsten består av de centrala delarna av Leksand och byarna mot Tällberg och Norr Lindberg. Valet att börja i centrala Leksand grundar sig i att det görs mycket inköp där. Digitala inköp innebär en stor förändring för kunderna, de kan själva se utbudet online och beställa den mat de vill, utan att behöva besöka butiken.
Varmt mottagande hos kunderna
99-åriga Karin Berglund är den första kunden som fått möjlighet att prova digitala inköp och hon är nöjd.
– Jag är så glad att jag får varor. Klart jag skulle vilja gå själv i butiken, men det kan jag inte. Jag har det jag behöver, jag är nöjd, säger Karin.
Tidigare behövde Karin skriva en lista på det som skulle handlas, men då visste hon inte vad som fanns i butiken. Nu kan hon titta själv.
– Personalen kommer hem till mig på tisdagar och vi beställer på datorn. Det är så bra att det finns bilder på maten, jag kan bara titta och peka på det jag vill ha och på torsdagar får jag hem varorna, säger Karin.
Johanna Pers, som är teamledare på norra hemtjänsten i Leksand, menar att kunderna förändrat sitt sätt att beställa mat.
– Kunderna har ändrat vad de äter och de upplever att de har en mer varierad kost. Tidigare beställde de exakt samma saker varje vecka för att de inte varit i affären. Många tycker att det här är som att gå med och handla, säger Johanna.
Karin tycker inte att något känns svårt med att beställa mat på det här sättet. Till en början fungerade det inte så bra eftersom hon behövde beställa maten en vecka i förväg, men nu kan hon göra det samma vecka som hon får den.
– Nej, inget känns svårt. Jag vet vilka dagar som gäller, så det går att planera, säger Karin.
Tidsbesparare för hemtjänsten
För hemtjänstpersonalen sparar de digitala inköpen in mycket tid för verksamheten.
– Vi slipper leta parkeringsplats, vi slipper gå in i butiken och handla, vi slipper stå i långa köer dagen före midsommar. Vi kan bara hämta färdigpackade varor vid lastkajen, säger Johanna.
Utöver detta behöver hemtjänstpersonalen inte längre ansvara för kundernas kort eller kontanter, nu sköts den biten via faktura direkt till kunden.
– Vi kommer fortsätta med det här i andra grupper inom hemtjänsten. Näst på tur är södra gruppen, som innefattar Insjön och Djura, och därefter fortsätter vi med västra som består av Siljansnäs och Åkerö, avslutar Johanna.