Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Logo
Öppna sök Sök
Öppna sök Sök

Pilotgrupp för digitala inköp inom hemtjänsten

En mobil framför Coops startbild på en dator

Nu provar 40 hemtjänstkunder på att göra sina varubeställningar digitalt. I januari ska arbetet utvärderas. Målet är att kunden blir mer delaktiga i sina inköp samtidigt som verksamheten blir mer effektiv.

Hemtjänsten utför, av biståndshandläggare beslutat, den beviljade insatsen inköp. Denna insats innebär att hemtjänstpersonal går till matvarubutiken och handlar matvaror utifrån handlingslista från kund som de sedan levererar till kunden. Idag har hela hemtjänsten cirka 130 personer med insatsen inköp.

– I takt med att allt fler blir äldre och välfärdsutmaningen måste vi hitta nya innovativa arbetssätt. Där är digitalisering och digitala inköp en del i vägen framåt för att fortsätta erbjuda hög kvalitet till våra kunder, säger Teresia Karlsson, avdelningschef ordinärt boende.

Under vintern/våren 2024 tog Leksands kommun kontakt med tre matvarubutiker i centrala Leksand, COOP, ICA och Hemköp. Förfrågan gällde butikernas möjlighet att digitalt motta beställning på matvaror från respektive kund, packa dem i matkassar som hemtjänsten sedan hämtar upp. Det har efter några möten och i dialog utmynnat i att det idag finns en aktör som är intresserad och redo för uppdraget, och det är COOP Leksand.

Pilotgrupp för att prova digitala inköp

Pilotgruppen på 40 hemtjänstkunder startar digitala inköp under oktober och testet pågår året ut. Pilotgruppen får då prova på att göra sin varubeställning direkt till Coop, med hjälp av närstående eller hemtjänstpersonal om så önskas. Butiken packar matkassen och hemtjänstpersonal hämtar och levererar till kunden.

I januari sker sedan en utvärdering och utifrån resultat tas beslut på hur vi fortsätter framåt.

Digitala inköp kan göras dygnet runt, vilket ger flexibilitet att planera inköpen från kundens behov och vårdpersonalens schema. Kunden blir mer självständig och mer delaktig i valet av varor.

Coop tar sig an uppdraget

I dagsläget är det endast COOP som har denna helhetslösning med online handel där hemtjänstkunden debiteras direkt utan att kommunens personal behöver hantera kundens betal/kreditkort eller kontanter. Kostnad för papperspåsar vid handling är 3,50 kronor styck.

Kommunen är öppen för flera butiker om de kan erbjuda denna lösning.

– Ett krav kommunen har haft till butiken är att inköpet ska ske utan att personalen ska hantera kontanter eller kundens Bank-ID eller bankkort. Betalningen ska genomföras av hemtjänstkunden själv digitalt. Genom att minimera behovet av att fysiskt besöka butiker kan man även minska risken för att sprida smittsamma sjukdomar, vilket är särskilt viktigt för målgruppen, säger Teresia Karlsson, avdelningschef ordinärt boende.

Leksands kommun kommer att betala COOP en plockavgift.